Ocjenjivački sud XII. Gumbekovih dana u sastavu glumica Ankica Dobrić, predsjednica, kritičar Tomislav Kurelec i predstavnici publike Mehmed Aganović i Branko Babac iskazuje veliko zadovoljstvo raznolikošću i zanimljivošću predstava na ovogodišnjem festivalu posvećenom jednom od najvećih naših komičara i cabaret-majstora koji ima iznimne zasluge da je ta posebna, rubna teatarska vrsta preživjela i u vremenima koja joj nisu bila sklona. Rekordnih osamnaest prikazanih izvedbi pokazuje sve snažnije oživljavanje baštine cabareta kako u predstavama koja ostaju u okvirima tradicije, tako i u onima koje neke od karakteristika kabaretskog izraza (izravno obraćanje gledateljima, kombinacija s plesnim i pjevačkim dijelovima predstave) povezuju s nekim suvremenim kazališnim kretanjima.
Među predstavama čvršće vezanima za tradiciju koje se nerijetko izvode u ugostiteljskim objektima, u "zlatno doba" cabareta njegovim jedinim scenskim prostorom, ocjenjivački sud kao posebno vrijedno ostvarenje specijalnim priznanjem nagrađuje Rusfaj Gradskog kazališta Zorin dom iz Karlovca i Karlovačkih pelivana u režiji Peđe Gvozdića. Taj je mozaik glazbenih hitova iz kazališnih i filmskih uspješnica realiziran vrhunskim pjevačkim i plesnim dometima brojnog ansambla, a obogaćen i kratkim komičnim glumačkim minijaturama i vrsnom živom glazbom u atraktivnoj predstavi brzog ritma.
Neke su predstave tradiciju nastojale obogatiti i nekim rjeđe korištenim elementima poput klasične glazbe ili je pak prilagoditi dječjoj publici, ali najoriginalniji doprinos bilo je povezivanje cirkusa (prvenstveno akrobacija i žongliranja) s kabaretski strukturiranom predstavom visokih dometa Kaos cabaret Cirkobalkana iz Zagreba i Beograda izvođača Vladane Manić, Jadranke Žinić Mijatović, Domagoja Šoića, Milana Manića i Nikole Mijatovića koji su potencirali uživanje gledatelja i pantomimom, gegovima poput onih u nijemim filmskim komedijama i funkcionalnom, vrlo dobro izvedenom živom glazbom.
Nagradu za najbolju žensku ulogu dobiva Linda Begonja za interpretaciju čistačice iz Hrvaca kod Sinja u predstavi Cabaret „Preko veze“ autora i redatelja Ivana Lea Leme u izvedbi Satiričkog kazališta Kerempuh i Kazališta Moruzgva. Ta žena iz naroda odavno nema iluzija o načinu na koji društvo funkcionira, pa će i ona kada sve krene nizbrdo iskoristiti sve nelegalne puteve da si osigura egzistenciju, a iznimno dojmljivo glumačko tumačenje Linde Begonje ostvaruje namjeru satiričkog cabareta preciznom kombinacijom komike i društvene kritičnosti.
Nagradu za najbolju mušku ulogu dodjeljujemo Filipu Križanu za interpretaciju Dječaka u predstavi Gradskog dramskog kazališta Gavella Sjećanje šume Damira Karakaša u režiji Tamare Damjanović. Izvanredno balansirajući između naivnosti kojom Dječak zbog bolesti prima okrutnost sredine i svijeta mašte u kojem uspijeva ostvariti svoje snove Križan je ostvario kompleksnu ulogu koja slici odrastanja u okrutnom svijetu daje kompleksnost, poetičnost i scensku magiju.
Najboljom predstavom XII. Gumbekovih dana proglašavamo Probu orkestra Federica Fellinija, Bruna Rondija i Nine Mitrović u režiji Edvina Liverića i izvedbi Zagrebačkog kazališta mladih, izuzetno uspjelu kazališnu reinterpretaciju poznatog filma talijanskog klasika, koja nizom glumačkih interpretacija u koje su vješto ukomponirane i glazbene dionice ostvaruje suvremeno, aktualno i kritičko sagledavanje glavnih tema filma, a i naše današnjice.
Za izniman doprinos oživljavanju cabareta nagrađujemo Zlatka Viteza koji je važan dio svog značajnog pedesetogodišnjeg djelovanja u kazalištu posvetio upravo očuvanju kabaretske tradicije i traženju mogućnosti njenog oživljavanja u novim društvenim i kazališnim okolnostima. Uspješno je nastupao u kabaretskim predstavama, pa smo ga i na ovogodišnjem festivalu vidjeli u Hrvatskom kokošinjcu, a i nakon ove dodjele nagrada vidjet ćemo ga u svečanoj premijeri Gesta i grimasa Arsena Dedića. Uz to je i jedna od njegovih najefektnijih režija bila ona nagrađivana Kavane Torso Tahira Mujičića, Nina Škrabea i Borisa Senkera u kojoj je blistao Mladen Crnobrnja Gumbek. U spomen na tog izvanrednog cabaret-majstora Vitez je pokrenuo i Gumbekove dane koji su u svojih dosadašnjih dvanaest godina odigrali izuzetno važnu ulogu u bitnom povećanju zanimanja za cabaret i kod kazalištaraca i kod publike.